Hier de (affiliate) linkjes naar de boeken die ik graag lees, en apps, of gadgets die ik graag gebruik.
Ik lees ontzettend veel boeken, of eigenlijk is kopen een beter woord ;). Slechts zeer zelden haal ik ook het eind van een boek. Het einde halen is ook geen doel op zich, zodra ik inspiratie heb en weer een stap verder ben in wat ik wil leren is het prima. Overal haal je wel wat uit, mezelf pijnigen om het eind ook te halen voordat ik een nieuw boek mocht kopen heb ik al lang opgegeven. Hieronder een overzicht van mijn favoriete boeken op het gebied van familiebedrijven, branding en algemene zakelijke inspiratie. In werkelijkheid heb ik een kast vol met 300 tot 400 boeken. Onmogelijk om daar een goede selectie uit te maken.
Tja, als opvolger in een familiebedrijf kun je bijna niet anders dan ook boeken over familiebedrijven lezen. Over hoe het moet, hoe het niet moet en welke valkuilen er allemaal zijn. Het is een van de weinig boeken die ik echt helemaal heb uitgelezen en veel uit leer als het gaat om familiebedrijven. Het heet ‘Het familiebedrijf’, geschreven door Johan Lambrecht.
Te koop bij:
Esther interviewde diverse opvolgers en overdragers van familiebedrijven. Een leuk inkijkje bij verschillende bedrijven. Niet alleen een leuk boek om te lezen, Ester is op professioneel vlak gespecialiseerd in familiebedrijven.
Te koop bij:
Eerlijk is eerlijk, niet een boek dat je in een weekendje uitleest. Meer een studieboek, of een boek wat je er af en toe eens bij pakt. Ik heb het dan ook niet van A tot Z gelezen, maar pak het er wel regelmatig bij. Bomvol mooie inzichten voor familiebedrijven.
Te koop bij:
Vijf ‘simpele’ strategieën voor groei. Nah ja simpel. De strategieën zijn simpel, de uitvoering is natuurlijk altijd net wat complexer. Maar een goed boek voor veel inspiratie. Ik heb het boek nooit tot het eind uitgelezen, maar zat met een paar bladzijdes al bomvol inspiratie. Soms is dat genoeg om al flinke stappen te kunnen zetten.
Te koop bij:
De eye opener om überhaupt met deze ‘de zandvrouw’ website te beginnen. Want wie verdient er nu eigenlijk het meest is de les uit dit boek? Zijn dat de leraren (die we allemaal heel erg belangrijk vinden) of zijn dat de entertainers? Is het je leraar Duits van vroeger of is het Beyonce? Entertainers winnen deze. Ze hebben een hogere status. Dus hoe gebruik je nu dit in je marketing? Sinds ik dit boek heb gelezen, snap ik zoveel meer van (personal) branding. En het heeft me zoveel goede inzichten gebracht over hoe je verhalen voor je kunt laten werken.
Te koop bij:
Jos Burgers is een schrijver over de onderwerpen als strategie, marketing, sales en klantgerichtheid. Groot plus, het zijn allemaal dunne boekjes. Want ook hij hanteert de filosofie dat men weinig tijd heeft en het dus allemaal niet te langdradig moet zijn. Heerlijk. Hij schrijft praktisch, down to Earth, en ondanks dat het weinig met e-commerce vaak te maken heeft, haal ik er altijd veel lessen uit. Ik heb zijn volledige collectie en blader er nog regelmatig doorheen voor inspiratie.
Zijn boeken zijn te koop bij:
Storybrand is een Wall Street journal bestseller, met een duidelijke kern. Verhalen, verhalen, verhalen. Maar vooral, hoe bouw je nou eigenlijk zo’n verhaal. Welke kernelementen zitten er altijd in? En hoe kun je dit voor je bedrijf laten werken.
Het boek ‘Onvergelijkbaar’ is een boek gericht op iedereen die echt onderscheidend wilt zijn. De doelgroep zijn eigenlijk dienstverleners, adviseurs, high end business coaches, geen e-commerce eigenaren. Dat maakt natuurlijk niet dat de inhoud niet voor mij toepasbaar is. Ook met een e-commerce bedrijf wil je graag onvergelijkbaar zijn, althans wij wel. Direct geschreven, praktisch en geen doekjes eromheen.
Wie kent ze niet, de TED praatjes? Zo nee, dan zeker eens opzoeken op YouTube. Kort en krachtig je boodschap vertellen. Of je nu vaak op het podium wilt staan als zakelijke spreker of niet. Je verhaal kennen, en weten te vertellen is echt voor iedere ondernemer belangrijk. Ook als je podiumangst hebt. We willen tenslotte allemaal ons bedrijf kenbaar maken en dat werkt nu eenmaal beter met verhalen dan met loze servicetermen
Hier te bestellen:
Met dit boek heb ik een beetje een haat-liefde verhouding. Het is te populair geschreven naar mijn zin en iets teveel gescheld in het boek. Maar de kernboodschap spreekt me wel aan. Als je gelukkig wilt zijn, blijven of worden, gaat het er niet om om zo min mogelijk weerstand te krijgen. Het gaat er juist om om de weerstand die je onlosmakelijk gaat krijgen je niet zo te laten raken. Hoe beter je ermee om kunt gaan, hoe groter de kans op succes en/of geluk. Je hoeft dus niet altijd alleen maar positief te zijn en alles naar je toe te manifesteren. Gewoon dealen met de tegenslagen. Extra bonuspunten, ondanks het taalgebruik heb ik wel het boek helemaal uit gelezen.
Je koopt het bij Bol en Managementboek:
Dit boek is gericht op vrouwen, die aanzienlijk minder vaak in de media komen tov mannen. Waar mannen al snel denken ik weet er een beetje vanaf dus ik praat wel, twijfelen vrouwen meer en langer. Ik ben tot misschien 30% van het boek gekomen, maar de boodschap is helder. Niet twijfelen maar doen, nooit nee zeggen als je ergens voor wordt gevraagd. Ik weet uiteraard niet wat ik gemist heb in de rest van het boek, maar ik heb de boodschap wel helder (denk ik ;))
Zowel de emailmarketing van Zandcompleet, als de emailmarketing van de zandvrouw (rondom mijn boek) wordt volledig verzonden vanuit ActiveCampaign. Integreert naadloos met de webshops, automatiseringen, funnels. Alles kun je ermee maken. Mooi en goed systeem.
2025 – All rights reserved.