In 2025 kwam mijn allereerste managementboek uit; Het familiebedrijf overnemen of wegwezen? Alles wat je wel wil weten over opvolgen, maar niemand je vertelt. In de voorverkoop kwam het boek binnen in de managementboek top 5 en bereikte niet veel later de top 3 – met plek 3 als hoogte ranking. Het boek kwam ook nog eens uit in de drukste periode van de managementboeken, september/oktober.
Deze 10 lessen leerde ik als gaat om een boek schrijven en succesvol publiceren.
Tip 1: Focus op je publicatieplan
Iedere schrijver start enthousiast met schrijven, dat vindt je waarschijnlijk leuk, dus daar gaat automatisch de meeste aandacht naar uit. Maar nog los van of je wel of niet wilt schrijven met een uitgever, start je proces met het maken van een publicatieplan. In dat plan schrijf je stap voor stap uit wie je doelgroep is, waar de markt zit voor deze doelgroep en hoe je denkt het boek zoveel mogelijk te kunnen verkopen. Niet alleen uitgevers kijken naar een sterk publicatieplan, ook voor jezelf is het een goede kapstok om vele belangrijke zaken voor dat je gaat schrijven helder te krijgen.
Dit soort vragen moet je zeker beantwoorden in je publicatieplan:
- Doelgroep, voor wie is dit boek interessant? En hoe groot is deze groep? Een doelgroep kan uit twee delen bestaan. Een primaire doelgroep – de groep voor wie je het schrijft. En een secundaire doelgroep, de groep voor wie het ook interessant kan zijn.
- Aanleiding, waarom moet dit boek er echt komen?
- Doel, wat wil je met dit boek bereiken? Waarom zou iemand überhaupt de moeite nemen om het te lezen?
- Positionering, hoe ziet je boek straks eruit? Wordt het een dik boek? Bevat het vele elementen? Zijn het meerdere delen?
- Marketingkansen; hoe en waar liggen de verkoopkansen. Veel mensen kunnen een boek schrijven, niet iedereen kan een boek goed vermarkten. Als auteur ben jij de spil in de verkoop. Al dan niet met hulp van een uitgever. Hoe en waar ga je je boek aan de man brengen? Hoe groot is je bereik? Of hoe kun je de komende periode gebruiken om je bereik te vergroten? Uiteindelijk kijkt ook een uitgever naar verkoopkansen. Het is hun business model, een mooi autobiografie verhaal kan ongetwijfeld inspirerend zijn, maar zonder mega achterban blijft het al snel een ‘enkel leuk voor je eigen netwerk boek’. Hoe kun jij je verhaal zo aan de man brengen dat ook al ben je ‘onbekend’, het toch een succes kan worden?
Mijn publicatieplan heb ik gebruikt om mijn boek aan te bieden bij twee uitgevers. Beide boden een contract aan, zonder dat ze ook maar een letter hebben gelezen. Puur op basis van het publicatieplan en de hulp van een schrijfcoach.
Tip 2: Een schrijfcoach is een goede investering
Zelf schrijf ik al jaren. Het is mijn hobby en voordat mijn managementboek uitkwam had ik al twee vakinhoudelijke boeken geschreven. Ik schrijf graag. Enthousiast begon ik dan ook in de zomer van 2024 met het schrijven van dit boek over opvolging in familiebedrijven. Na 10.000 woorden liep ik al vast. Zo’n boek schrijven is een vak. Een echt vak, waar ik nog maar weinig kaas van had gegeten. Zoals ieder vak zijn er bepaalde vastigheden, pilaren waaraan iets wordt opgehangen. Dus besloot ik een schrijfcoach in te huren. Een gouden zet al zeg ik het zelf, want in no-time had ik de basis van boekenschrijven geleerd. Dat leidt tot de volgende tip, het bouwplan.
Mijn schrijfcoach: Eefje Gerits, top in haar vaak en goed bekend in de schrijverswereld (dat helpt ;)).
Tip 3: Je bouwplan is de basis
We zijn al bij de derde tip en er is nog geen woord van dat boek op papier. Na het publicatievoorstel was de tweede stap om te werken aan een bouwplan. Een bouwplan is niets meer dan een uitgebreide inhoudsopgave. Hoe ga je het boek opbouwen en wat komt er in 100-200 woorden per hoofdstuk en/of kopje terug. Het helpt je nadenken over de opbouw. Wat ga je nu echt vertellen in dat hoofdstuk en overlapt het niet met een ander hoofdstuk? Als je bouwplan strak staat, is het uiteindelijke schrijven meer een invuloefening. Je hebt tenslotte al nagedacht over de kern, welke quotes of verhalen erin komen en wat de lezer aan het eind van dat hoofdstuk moet weten. Het bouwplan kostte mij de meeste tijd, ik gok een kleine 3 maanden. Het boek heb ik vervolgens vlot geschreven. Met een goed bouwplan een eitje.
Tip 4: Marketing, marketing, marketing
Een boek is zo goed als zijn marketing. Mijn marketingacties begonnen tegelijk met het schrijven van het boek. Ruim 9 maanden voor lancering begon ik er al over. Bouw je netwerk uit en nog beter, werk tegelijk aan emailmarketing. Dan kun je het rondom de lancering automatiseren. Hoe groter je eigen bereik, hoe meer kansen dat iemand je boek koopt.
Zoek contacten met media, een persbericht, adverteren op socials, bouw een website rondom je boek, de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar hoe meer tijd je pakt voor marketing, hoe groter de kans op zichtbaarheid. Een paar weken voor de lancering is te laat. Oh en incasseer alle nee’s. Er zijn nou eenmaal altijd meer mensen die geen interesse hebben, dan wel. Het hoort erbij. Incasseren en door. Je wilt tenslotte het liefst samenwerken met mensen die enthousiast zijn.
Sommige schrijvers kiezen er ook voor om een boekpresentatie of ‘lanceringsfeestje’ te houden. Zelf koos ik ervoor om geen boekpresentatie te houden. Daar heb ik niets mee. Maar voor sommige auteurs werkt het top. Ook een uitgever zet marketingacties uit en benaderd o.a. boekhandels en pers / media.
Ondanks dat ik zelf een goed managementboek schreef (zegt wc eend over wc eend), werd mijn boek – vooralsnog – niet het beste managementboek. Als je me nu vraagt wat het verschil maakt tussen dat ik sneuvelde op top 3? Absoluut bereik. Als mijn persoonlijke bereik nog groter was geweest, kun je nog net wat makkelijker dat stapje maken. Bereik is niet hetzelfde als volgers. Bereik kan ook via media, adverteren of aanbevelingen.
Tip 5: Betrek je doelgroep
Opvolgend aan marketing, ik schrijf het boek niet voor mezelf. Ik ken mijn verhaal, ik weet wat ik wil overbrengen. Ik schrijf het voor – in mijn geval – toekomstig opvolgers in familiebedrijven. Als secundaire doelgroep voor iedereen rondom familiebedrijven. Medewerkers in familiebedrijven, adviseurs, opleidingen, coaches en andere professionals die dagelijks met en in familiebedrijven werken.
Als jij het beste managementboek wil schrijven, betrek je doelgroep daar een beetje bij. Kies je meelezers strategisch. Niet die leuke vriend(in) die goed is met taal, maar iemand uit het segment, idealiter ook met een netwerk ;). Maar ook de cover is bij mij gekozen door middel van een poll. Op de socials heb ik 3 covers getoond en meer dan 40.000 mensen hebben deze covers gezien, uiteindelijk stemde een kleine 600 mensen (bereik en interactie is tenslotte niet hetzelfde) en die cover is het geworden. Leuk detail; de cover die het is geworden, was persoonlijk mijn minst favoriet. Maar ik wil een boek dat mensen aanspreekt, dat ze willen oppakken in een boekhandel. Een cover dat triggert. Mijn persoonlijke mening is dan niet van belang. Niet iedereen is dat met me eens, als jij een boek wilt waar je 100% zelf helemaal blij van wilt worden, ongeacht wat anderen daar van vinden is dat ook helemaal oke. Ik word blij van een managementboek dat goed verkoopt en kan daarin makkelijk mijn eigen mening aan de kant schuiven. Ofwel, de cover met de meeste stemmen is het geworden, de liefde tussen de cover en mij groeide en ik ben er net zo trots op.
Er zit wel een kleine kanttekening aan het betrekken van je doelgroep. Het mag je niet onzeker maken en het schrijfproces belemmeren. Als je weet dat je hier gevoelig voor bent, doe het dan niet.
Tot slot: Ga ook niet voor geheimzinnige marketing als ‘coming soon’ of ‘sneak peak’. Dat verbind niet, maar schept juist afstand. Mensen willen meedenken, meebeslissen, niet een worst voorgehouden worden alsof er iets bijzonders komt waar ze nog niets van af mogen weten en bewust van buitengesloten worden.
Tip 6: Wel of niet met een uitgever?
De eeuwige discussie, wel of niet je boek uitgeven met een uitgever? De voor- en nadelen van beide varianten kun je veelvuldig lezen op internet. Door het werken aan het publicatievoorstel en gesprekken met mijn schrijfcoach besloten we het voorstel bij twee uitgevers neer te leggen. Beide vonden het publicatievoorstel een contract waard. Uiteindelijk koos ik ervoor om met Van Duuren Management mijn boek uit te geven. Zij verzorgden het ontwerp van de omslag, ondersteunden in de redactie en eindredactie, verzorgden de vormgeving van de binnenkant en deden alle randzaken eromheen, zoals: ISBN aanvragen, boekhandels aanschrijven, persberichten en marketingacties.
Het nadeel is dat je je rechten kwijt bent. Maar uiteindelijk is mogen werken met een uitgever ook een eer. Met alle aanbiedingen die ze van schrijvers krijgen is uitgekozen worden een eer. Het scheelt je voorfinancieren, maar het percentage dat je ontvangt bij verkoop is daarentegen weer minder. In de marketing hebben ze zeker ook goed ondersteund, het persbericht is goed opgepakt en daar zijn leuke interviews, radio en podcasts uitgekomen. Ofwel, een uitgever ondersteunt met bereik, promotie en enkel met een uitgever kun je in boekhandels terecht komen. Zonder uitgever is dit bijna een onmogelijke opgave.
Je wilt ook niet weten hoeveel ‘klantenservice’ mails ik heb gehad, zoals ‘waar blijft mijn boek’. Tot aan andere kleine vragen. Nu kon ik dit doorverwijzen naar de verkopende partijen, maar anders is dat allemaal van jezelf. Ook iets om in gedachte te houden. Uiteindelijk besloot ik het boek ook nog toe te voegen aan ons assortiment van Zandcompleet, omdat de vraag naar een gesigneerde versie bleef. Zo heb ik alsnog wat boeken zelf ingekocht om gesigneerd te kunnen verkopen en mee te nemen naar events om daar te verkopen. Dus wil je een gesigneerd exemplaar? Het kan nog via deze link:
—> bestel een gesigneerd exemplaar ‘Het familiebedrijf overnemen of wegwezen?‘.

Tip 7: Planning is key en hou je eraan
Als je met een uitgever werkt werk je samen toe naar een publicatie periode. Ook als je het zonder uitgever uitgeeft plan je voor jezelf een moment. Zelf deed ik dit strategisch. Zandcompleet is actief in het bouw en tuinsegment, dat kent seizoenen. Ons hoogseizoen loopt van maart t/m oktober. Zo heb ik het boek inhoudelijk geschreven in de winterperiode en mezelf 1 maart als deadline gegeven. Het boek kwam pas 25 september uit, wanneer Zandcompleet langzaamaan het laagseizoen weer in loopt. Van maart t/m september hadden we alle tijd voor redactie en vormgeving. Hierdoor heb ik 0 stress ervaren met het schrijven van het boek.
Tip 8: Schrijf je managementboek in balans
Een tip die ik leerde van mijn schrijfcoach en iedere schrijver kan aanraden. Als je het eenmaal ziet, kun je het ook nooit meer niet zien. Schrijf je boek in balans. Als 1 deel van je boek vijf hoofdstukken nodig hebt en een ander deel maar twee hoofdstukken is er iets mis in je opbouw. Een boek in balans oogt prettig als je naar de inhoudsopgave kijkt. Het is iets wat niet opvalt, totdat je het weet. Mensen houden van structuur. Zo bestaat mijn boek uit 5 delen, 3 hoofdstukken per deel, 2 subkoppen en ieder hoofdstuk heeft om en nabij hetzelfde aantal woorden. Ieder hoofdstuk start met een persoonlijk verhaal van 250 woorden. In excel hield ik per hoofdstuk bij hoeveel woorden erin stonden. Het is geen exacte wetenschap, maar er zit ook geen grote variatie in. Zo is ieder hoofdstuk ook even belangrijk en krijgt het evenveel aandacht. Het is net als muziek een ritme. Of zoals hardlopen, dat gaat ook beter in een bepaald ritme. Geldt ook voor boeken lezen.
Balans, je ziet het niet, maar onbewust is het heel prettig voor lezers als het er is.
Wordt jouw beste managementboek een heel dik boek? Onthoud dan deze mooie zin: Ik had geen tijd om een korte brief te schrijven. Ofwel een dun boek kost vaak meer werk, dan een dik boek. Je boodschap helder maken in minder woorden kost meer energie dan lange stukken. Mijn boek is nog geen 180 pagina’s. Daar zit heel veel energie in. Ik had ook makkelijk het dubbele kunnen schrijven. Maar ik houd zelf ook niet van dikke boeken. Zouden er mensen zijn die wel van dikke boeken houden?
Leestip: dit zijn mijn persoonlijke favoriete managementboeken
Tip 9: Plan voldoende tijd rondom lancering
Voordat ik mijn boek uitbracht wist ik niet wat te verwachten. Wordt het een succes? Hoeveel tijd ben ik eraan kwijt? Komt er een spin-off? Of was het vooral heel veel werk voor weinig? Je weet het niet. Toch had ik met mezelf afgesproken er tijd voor vrij te maken en ik echt mijn best te doen om er een succes van te maken. Dat betekent grofweg, dat ik op alle reacties die binnen komen, via linkedin / de mail / of waar dan ook, persoonlijk reageer. Vooral op Linkedin heb ik op iedere reactie gereageerd, nu doe ik dit altijd wel. Maar het is een tip die ik ook iedereen kan aanraden, dat is goed voor het bereik, maar los daarvan zijn het echte mensen die op jouw bericht de moeite nemen om te reageren, een kleine moeite om daar ook oprecht op terug te reageren. Zou je in het echt ook doen toch?
Verder heb ik een marketingplan geschreven – zie tip 4 – waarin ook de nodige mensen mailen onderdeel was van dat plan. Al die emails zijn persoonlijk geschreven en eenmalig gestuurd. Ik had in een half jaar vele emailadressen en profielen op linkedin verzameld die precies in mijn doelgroep vielen. Hen heb ik allemaal eenmalig benaderd om mijn boek onder de aandacht te brengen. In de excel heb ik geschreven waarom ze op de lijst stonden en wat me aansprak, zodat ik daar naar kon refereren. Veel werk? Ja! Daarom dus die voldoende tijd ;). Succes komt nooit aanwaaien, voor niemand niet.
Tip 10: Het is een passie project
Zo jouw boek stond in de top 3 beste managementboeken. Dat is leuk! Jazeker, maar rijk kun je van een gemiddeld managementboek niet worden. Als ik al mijn kosten op een rijtje zet (en dat heb ik gedaan), dan gaan daar de bedragen af van de schrijfcoach, een fotograaf, pakketkosten voor de boeken die ik weg heb gegeven en nog wat ditjes en datjes. Met een uitgever kun je aan een commissie denken tussen de 10 en 15% per boek. Hoe meer boeken je verkoopt hoe hoger dit percentage kan worden. Als je je boek in eigen beheer uitgeeft heb je grotere voor investeringskosten, maar kun je er per boek wel wat meer aan verdienen. Let wel, je bent al een bestseller auteur met 1000 verkochte exemplaren in managementboekland. Dat lijkt weinig, maar managementboeken is een klein segment.
Als ik de verkoop tot vandaag, verreken met de kosten die ik heb gemaakt dan heb ik dit boek geschreven met een klein plusje. De meeste kosten zaten in de schrijfcoach die ik mezelf heb gegund. Bij een eventueel volgend boek zou ik hier minder geld aan kwijt zijn. Voor nu troost ik me dat de kosten van de schrijfcoach in 2024 zijn gevallen en de omzet van het boek valt in 2025. Lijkt het toch een stuk beter ;). Dit is enkel directe boekkosten vs directe boekopbrengsten. De spin-off zoals een paar keer als spreker ingehuurd worden zitten hier niet bij in.
Bovenal, zo’n boek schrijven en publiceren is vooral ontzettend leuk. En onthoud: het succes zit niet IN je boek, het succes zit in alle acties eromheen.
Doe er je voordeel mee. En bestel zeker ook even mijn boek bij managementboek, zo steunen we elkaar
Alle succes met schrijven!


